Szkoły Podstawowej Nr 14 Specjalnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 2
im. Janusza Kusocińskiego w Gnieźnie, ul. Powstańców Wlkp. 16
Tekst ujednolicony dnia 16.11.2017r.
Na podstawie Statutu z dnia 21.06.2000 r. ze zmianami w dniach: 5.11.2001 r., 30.08.2002 r., 1.09.2003 r., 1.04.2004r., 1.09.2004 r., 07.02.2012 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnejprzez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).
Rozdział 1
§ 1
Postanowienia ogólne
- Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna, zwana dalej Szkołą, wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gnieźnie.
- Kadra kierownicza Szkoły Podstawowej nr 14 Specjalnej:
- Dyrektor SOSW nr 2 jest jednocześnie Dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 14 Specjalnej,
- Wicedyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 ds. szkoły podstawowej.
- W Szkole Podstawowej nr 14 Specjalnej funkcjonuje Rada Pedagogiczna.
- Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz dzieci
i młodzież z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. - Szkoła przyjmuje uczniów na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-
-Pedagogicznych i skierowania wystawionego przez organ prowadzący.
- Szkoła prowadzi klasy I–VIII, oddziały gimnazjalne, a w miarę potrzeb może organizować oddziały przedszkolny oraz grupy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zgodnie z orzeczeniem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, na wniosek rodziców, szkoła organizuje nauczanie indywidualne w domu ucznia.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
- Szkoła jest placówką koedukacyjną.
- Szkoła pracuje w systemie pięciodniowym.
- W Szkole działają oddziały gimnazjalne do czasu wygaszenia gimnazjum (do 31 sierpnia 2019 roku). Wszystkie paragrafy Statutu obowiązują również oddziały gimnazjalne.
§ 2
- Organem prowadzącym jest Powiat Gnieźnieński.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą Podstawową nr 14 Specjalną jest Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 3
- W Szkole Podstawowej nr 14 Specjalnej działa Samorząd Uczniowski oraz Rada Rodziców.
§ 4
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki oraz rewalidacji w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej nr 14 Specjalnej
opracowany przez Dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę Podstawową nr 14 Specjalną – Powiat Gnieźnieński do dnia 30 maja.
§ 5
- Adres: Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna w SOSW nr 2, ul. Powstańców Wlkp. 16, 62-200 Gniezno.
- W Szkole Podstawowej nr 14 Specjalnej używa się następujących pieczęci:
- Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna w SOSW nr 2,
- Szkoła Podstawowa nr 14 w Gnieźnie – do stemplowania świadectw i legitymacji szkolnych.
Rozdział 2
§ 6
Cele i zadania szkoły
- Zadaniem Szkoły jest umożliwianie dzieciom i młodzieży zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
- Nauczanie i wychowanie w Szkole ma za zadanie osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów i ich rewalidację.
- W szczególności Szkoła powinna:
- wyrabiać zamiłowanie i przygotowanie do pracy,
- wychować w duchu patriotyzmu, praworządności i humanistycznych zasad współżycia społecznego,
- rozbudzać i utrwalać poczucie obowiązku i dyscypliny społecznej oraz potrzebę poszanowania mienia,
- zapewnić uczniom – w dostępnym dla nich zakresie – wiedzę o dziejach oraz kulturze narodu i ludzkości, o przyrodzie i życiu społecznym, przysposabiać do udziału w procesach kulturalno-społecznych, a także przygotować do dalszego kształcenia,
- wykonywać swoje zadania – w dostępnym dla ucznia zakresie – poprzez realizacje programu ośmioletniej szkoły specjalnej, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, wzbogacających i rozszerzających treści programu szkolnego o sprawy związane ze środowiskiem społecznym,
- wyrabiać nawyki higieniczne oraz wpajać zasady przestrzegania higieny w życiu osobistym.
- Zadaniem szkoły jest również organizowanie w miarę możliwości, pomocy materialnej dla uczniów poprzez:
- pomoc rzeczową w formie odzieży, obuwia, przyborów szkolnych i podręczników,
- dożywianie,
- dotowanie wycieczek, biwaków i imprez kulturalnych.
- Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym, które stanowią załącznik do statutu.
- Szkoła upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci, a także kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
- Szkoła zapewnia dzieciom opiekę oraz profilaktykę zdrowotną podczas pobytu w szkole. Zadania te realizuje higienistka szkolna.
- Szkoła zapewnia rozwój zainteresowań uczniów poprzez organizowanie:
- różnych form zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań),
- wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,
- udziału uczniów w różnych formach działalności kulturalnej na terenie szkoły
i miasta. - Bezpieczny pobyt uczniów na terenie szkoły w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych szkoła zapewnia poprzez:
- bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
- stałą opiekę wszystkich nauczycieli,
- zorganizowane stałe dyżury w czasie przerw,
- stały kontakt z rodzicami (opiekunami), wychowawcami internatu, kuratorami sądowymi.
- W ramach współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi wykonuje się zalecenia zawarte w orzeczeniach.
- Odpowiedzialni za kontakty z poradniami są psycholog i pedagog szkolny.
- Psycholog w porozumieniu z rodzicami i poradniami wykonuje badania psychologiczne
i zaleca badania kontrolne. - Szkoła w realizacji swoich zadań współpracuje z rodzicami.
- W szkole jest powołana Rada Rodziców (regulamin rady rodziców).
- Rodzice mogą kontaktować się ze wszystkimi nauczycielami szkoły w celu zasięgnięcia informacji i uzyskanie pomocy w rozwiązywaniu problemów swoich dzieci.
- Co najmniej dwa razy w roku szkolnym są organizowane zebrania z rodzicami.
- Nieobecności dzieci w szkole są usprawiedliwiane pisemnie przez rodzica lub opiekuna prawnego.
- Zwolnienia uczniów z zajęć lekcyjnych są dokonywane na podstawie informacji od rodziców lub opiekunów prawnych. Dziecko może też być zwolnione, gdy rodzic lub opiekun prawny odbierze je osobiście.
- Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Szkole jest zadaniem zespołu. Zespół ten tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem. Zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Rodzice (prawni opiekunowie) muszą być poinformowani
o każdym spotkaniu zespołu nauczycieli wychowawców i specjalistów opracowujących IPET. - Zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia we współpracy
z poradnią psychologiczno–pedagogiczną lub poradnią specjalistyczną. - Program opracowuje się w ciągu 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni przed upływem okresu na jaki został opracowany poprzedni program; - Pracą zespołu koordynuje wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły. W spotkaniach, odbywających się w miarę potrzeb, mogą uczestniczyć:
- na wniosek dyrektora szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów) – inne osoby,
w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Nie rzadziej niż raz w roku szkolnym zespół dokonuje okresowej i wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi i w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą uczestniczyć w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia otrzymują na swój wniosek kopię programu.
- IPET określa także formy i okres udzielania uczniowi posiadającemu orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, a także działania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego.
Rozdział 3
§ 8
Organy szkoły
- Dyrektor szkoły.
- Rada Pedagogiczna.
- Rada Rodziców.
- Samorząd Uczniowski.
- Wszyscy nauczyciele Szkoły Podstawowej wchodzą w skład Rady Pedagogicznej Ośrodka.
- Zasady działalności i kompetencje Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego określają odrębne regulaminy (Regulamin Rady Pedagogicznej, Regulamin Rady Rodziców, Regulamin Samorządu Uczniowskiego).
§ 9
Dyrektor szkoły
- Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- W wykonywaniu swoich zadań dyrektor szkoły współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły, - występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom
i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, - odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów i egzaminów przeprowadzanych w szkole,
- przygotowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń, a także innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- zawiera umowy z wolontariuszem na wykonanie zadań statutowych szkoły, za wyjątkiem zadań o charakterze edukacyjnym,
- przekonuje uczniów do idei wolontariatu, w szczególności poprzez przekazywanie przez wychowawców informacji dotyczących zasad i celów jego organizowania,
- ustala grafik dyżurów nauczycieli oraz zasady zastępstw w przypadku
nieobecności nauczyciela.
- Podczas nieobecności dyrektora szkoły zastępuje wicedyrektor.
§ 10
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji,
w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki. - Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. - Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Rada pedagogiczna posiada regulamin swojej działalności.
- Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Kompetencje rady pedagogicznej obejmują w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły, - ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- przygotowanie projektu statutu szkoły i jego zmian oraz przedstawianie ich do uchwalenia radzie rodziców szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 11
Samorząd uczniowski
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły wybierani na zasadach określonych
w regulaminie. - Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Samorząd posiada regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Samorząd może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami, - prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
§ 12
Rada rodziców
- W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego-profilaktycznego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły organom sprawującym nadzór pedagogiczny,
- wnioskowanie u dyrektora szkoły o zajęcia dodatkowe,
- organizowanie zajęć mających na celu gromadzenie środków pieniężnych na rzecz szkoły,
- wyrażanie opinii o pracy nauczycieli.
§ 13
Zasady współpracy między organami szkoły oraz
sposób rozstrzygania sporów międzynimi
- Zasady współdziałania organów Szkoły.
- dyrektor, jako przewodniczący rady pedagogicznej koordynuje jej współpracę
z radą rodziców i samorządem wychowanków, - dyrektor bierze udział w posiedzeniach rady rodziców z głosem doradczym, przekazuje informację o pracy Szkoły,
- dyrektor i wicedyrektor d/s internatu spotykają się z samorządem wychowanków w celu wymiany informacji, wniosków,
- dyrektor zapewnia organom działającym w Szkole możliwość swobodnego działania,
- dyrektor zapewnia bieżącą informację Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców także poprzez:
- zamieszczenie informacji na tablicy informacyjnej,
- udostępnienie przepisów, regulaminów, planów pracy w pokoju nauczycielskim.
- Dyrektor szkoły do kierowania pracą wychowawczą w poszczególnych klasach (oddziałach), wyznacza spośród nauczycieli wychowawców klas.
- Zasady rozwiązywania konfliktów:
- w sprawach spornych między organami placówki, mediatorem jest dyrektor Szkoły,
- dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady pedagogicznej, jeżeli
w regulaminie ich nie ujęto, - dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra placówki,
- dyrektor wydaje zalecenie statutowe organom Szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy placówki i nie służy rozwojowi jego wychowanków.
§ 14
Organizacja szkoły
- Szkoła organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy w oparciu o program ośmioletniej szkoły specjalnej.
- Szkoła przeprowadza egzamin ósmoklasisty oraz egzaminy gimnazjalne (do czasu wygaszenia gimnazjum). Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego określa stosowne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej.
- Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja każdego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego dyrektor szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.
- Do szkoły mogą uczęszczać dzieci i młodzież od 6 roku życia do ukończenia 18 lat oraz dzieci w wieku przedszkolnym.
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 jest prowadzony dla dzieci i młodzieży:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Do szkoły może być przyjęty uczeń posiadający orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego (kwalifikujące do nauczania w szkole ze względu na niepełnosprawność, o której mowa w pkt. 8) oraz który, z powodu tej niepełnosprawności, nie może uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział liczący:
- nie więcej niż 16 uczniów (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim), - nie więcej niż 8 uczniów (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym),
- nie więcej niż 4 uczniów (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
z autyzmem).
- W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego szkołę liczba uczniów
w oddziale może być niższa od w/w wymienionych. - Do celów edukacyjnych w Szkole Podstawowej wykorzystywane są sale dydaktyczne, pracownie przedmiotowe, sala gimnastyczna, świetlica szkolna, Sala Doświadczania Świata, sala Integracji Sensorycznej, boisko szkolne.
- W oddziałach I – IV dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym
i z autyzmem zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V – VIII.
§ 15
Szczegółowa organizacja zajęć
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. - Czas trwania poszczególnych zajęć w kl. I – III określa nauczyciel uczący zachowując tygodniowy wymiar godzin ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Przerwy między lekcjami trwają 5-10 minut, dwie przerwy są wydłużone do 15-20 minut.
- Na zajęciach techniki (informatyki) i języków obcych dokonuje się podziału oddziałów na grupy (kl. IV – VIII).
- Szkoła w ramach posiadanych środków organizuje koła zainteresowań oraz inne zajęcia nadobowiązkowe.
- Dzieciom lub młodzieży stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania
w warunkach szkolnych można organizować indywidualne nauczanie. - Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci i młodzież,
w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna orzekła taką formę kształcenia. - Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem pozostaje uczniem szkoły, która organizuje to nauczanie. Indywidualne nauczanie i wychowanie organizuje się zgodnie
z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. - W indywidualnym nauczaniu realizuje się program nauczania szkoły specjalnej, dostosowując go do możliwości ucznia, określonych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Tygodniowy wymiar zajęć nauczania i wychowania indywidualnego wynosi:
- dla uczniów klas I – III od 6 do 8 godzin,
- dla uczniów klas IV – VI od 8 do 10 godzin,
- dla uczniów klas VII i VIII od 10 do 12 godzin.
- Tygodniowy wymiar indywidualnego nauczania realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni dla uczniów klas I-III oraz w ciągu co najmniej 3 dni dla uczniów klas IV-VIII.
- Dyrektor szkoły może, za zgodą organu prowadzącego szkołę, ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar godzin.
- Szkoła wypożycza lub nieodpłatnie przekazuje uczniom podręczniki oraz podstawowe pomoce naukowe i przybory szkolne potrzebne do nauki, gdy uzasadnia to materialna sytuacja ucznia.
§ 16
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów
- Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu. Zmiana zasad wymaga uchwały rady pedagogicznej.
- Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określa wewnątrzszkolny system oceniania, który zawiera:
- zasady sprawdzania postępów uczniów,
- zasady organizowania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego,
- zasady określające terminy i formę przekazywania uczniom i rodzicom informacji o postępach w nauce,
- zasady oceniania zachowania.
- W szkole obowiązuje klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna według następującej skali:
- celujący – 6
- bardzo dobry – 5
- dobry – 4
- dostateczny – 3
- dopuszczający – 2
- niedostateczny – 1
- Ocenianie bieżące z przedmiotów stosuje się według powyższej skali ocen, przy czym w ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowania znaków „+” i „–„.
- Oceny zachowania śródroczne i końcowo roczne ustala się w stopniach:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
- W stosunku do uczniów edukacji wczesnoszkolnej oraz z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną stosuje się ocenianie opisowe.
- Uczniowie i rodzice informowani są o planowanych ocenach niedostatecznych oraz nieklasyfikowaniu co najmniej miesiąc przed planowaną klasyfikacją półroczną
i końcoworoczną.
§ 17
Zasady organizacji zajęć dodatkowych, form opieki i pomocy uczniom.
- Zajęcia nadobowiązkowe prowadzone są poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach międzyklasowych.
- Szkoła organizuje również dodatkowe zajęcia:
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
- zajęcia logopedyczne,
- inne w miarę potrzeb.
- Zajęcia rewalidacyjne realizowane są zgodnie z zatwierdzonym corocznie arkuszem organizacyjnym Szkoły,
- Uczniów do zespołów na zajęcia rewalidacyjne kwalifikują nauczyciele przedmiotów po uzgodnieniu z wychowawcą klasy.
- Na zajęcia rewalidacyjne uczniowie kierowani są na podstawie opinii psychologa szkolnego, który określa rodzaj zaburzeń rozwojowych i zakres terapii pedagogicznej oraz na podstawie zaleceń zawartych w IPET.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia opracowuje plan pracy rewalidacyjnej zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Gimnastyka korekcyjna prowadzona jest na podstawie skierowania lekarza specjalisty przez uprawnionych nauczycieli.
- Na zajęcia logopedii uczniów kwalifikuje logopeda szkolny na podstawie corocznie prowadzonych badań.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji
i zaburzeniami sprawności językowych zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. - Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów
i eliminowaniu jej zaburzeń; - podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
- Do zadań psychologa i pedagoga w szkole należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
i placówki; - diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę
i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły
i placówki; - wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów
w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozdział 4
§ 18
Świetlica szkolna
- W Szkole działa świetlica szkolna. Liczba uczniów w grupie odpowiada liczbie uczniów w oddziale.
- Do świetlicy przyjmuje się uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
- czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,
- organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
- Świetlica otwarta jest pięć dni w tygodniu, w godzinach od 7 do 16.
- Uczniowie przebywają w świetlicy na podstawie wypełnionej wcześniej przez rodziców deklaracji.
- Dla uczniów przebywających w świetlicy zapewniona jest opieka wychowawcza, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki.
- Do zadań nauczyciela świetlicy należy:
- udzielenie pomocy w nauce,
- organizowanie zabaw, gier w pomieszczeniu i na wolnym powietrzu,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, pedagogiem szkolnym i wychowawcą klasy,
- kształtowanie zasad bezpieczeństwa i higieny,
- rozwijanie zainteresowań uczniów.
§ 19
Biblioteka szkolna
- Do zadań nauczyciela biblioteki należy propagowanie czytelnictwa wśród dzieci
i młodzieży poprzez:
- współpracę z nauczycielami języka polskiego nad podnoszeniem stanu czytelnictwa.
- prowadzenie lekcji bibliotecznych,
- przeprowadzanie konkursów czytelniczych,
- wypożyczanie książek oraz służenie pomocą w doborze odpowiedniej lektury dla uczniów,
- organizowanie wystaw mających na celu zwiększanie zainteresowania uczniów książką,
- organizowanie wycieczek celem zapoznania uczniów ze sposobem powstawania gazet, książek,
- udostępnianie na miejscu (w kąciku czytelniczym) czasopism dziecięcych
i młodzieżowych oraz słowników i encyklopedii, udzielanie wskazówek jak
z nich korzystać, - systematyczne zapoznawanie nauczycieli z nowymi pozycjami książkowymi
i czasopismami, - promowanie czytelnictwa przez prowadzenie gazetki.
- Do zadań nauczyciela biblioteki należą także prace biblioteczno-techniczne:
- budowa katalogu alfabetycznego i rzeczowego biblioteki szkolnej,
- bieżące prowadzenie rejestru podręczników, księgi inwentarzowej, ubytków
i rachunków dla zakupionych książek, - dbanie o ogólny wystrój i estetykę biblioteki,
- śledzenie nowości wydawniczych na rynku księgarskim,
- uzupełnienie księgozbioru nowymi książkami (lektury, książki pedagogiczne),
- współpraca w sprawie prenumeraty czasopism,
- podnoszenie wiedzy przez studiowanie czasopism dla bibliotekarzy i branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbanie o stan estetyczny księgozbioru (naprawa i oprawianie książek).
Rozdział 5
§ 20
Wicedyrektor
- W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
- Zadania wicedyrektora:
- zastępuje dyrektora szkoły podczas jego nieobecności,
- organizuje i koordynuje prace dydaktyczno-wychowawcze,
- wykonuje zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 21
Zadania nauczycieli
- Nauczyciel szkoły organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie powierzonego przedmiotu i jest odpowiedzialny za jego przebieg, poziom i wyniki oraz bezpieczeństwo ucznia.
- Do obowiązków nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów
w szkole i placówce należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły i placówki; - podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo
w życiu szkoły lub placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. - Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w szkole
i w placówce prowadzą w szczególności: - obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznawanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,
- szczególnych uzdolnień;
- doradztwo edukacyjno – zawodowe.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym tworzą zespół, którego zadaniem jest:
- ustalenie zestawu programów dla danego oddziału,
- jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
- współpraca w realizacji zestawu programów i planu wychowawczego oddziału.
- Nauczyciele mogą tworzyć następujące zespoły przedmiotowe:
- edukacji wczesnoszkolnej,
- humanistyczny,
- matematyczny,
- techniczny,
- i inne.
- Do zadań zespołu należy:
- wybór programów nauczania i współdziałania w ich realizacji,
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
- współdziałanie w opracowaniu kryteriów oceniania uczniów i stymulowania ich rozwoju.
- W szkole są tworzone zespoły wychowawcze na poszczególnych etapach kształcenia.
- Zadania w/w zespołów:
- zbierają się co najmniej 1 raz w półroczu z udziałem pedagoga i psychologa,
- analiza sytuacji wychowawczej i realizacji treści wychowawczych określonych
w programie wychowawczym.
§ 22
Prawa nauczyciela
- Nauczyciel ma prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci,
- wolności wypowiedzi nienaruszającej dóbr innych osób,
- jawnej i uzasadnionej oceny jego pracy,
- rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- wynagrodzenia za swoją pracę,
- urlopu wypoczynkowego,
- dodatku za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach.
§ 23
Obowiązki nauczyciela
- Nauczyciel zobowiązany jest:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, - wspierać każdego ucznia w jego rozwoju,
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
- kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka, - dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie
z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów, - traktować uczniów z szacunkiem,
- dbać o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć na terenie szkoły, jak i poza nim,
- planować swoją pracę zgodnie z przyjętym programem nauczania,
- pogłębiać swoją wiedzę i kwalifikacje poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach, studiach podyplomowych,
- wykorzystywać różne metody nauczania.
§ 24
Zadania wychowawcy
- Do zadań wychowawców klas należy:
- zapoznanie się z dokumentacją ucznia, jego warunkami rodzinnymi i stanem zdrowotnym,
- systematyczne konsultowanie się z psychologiem, pedagogiem, rodzicami (opiekunami), wychowawcami internatu, w celu dokładnego poznania psychologicznego rozwoju uczniów,
- współdziałanie z wychowawcami internatu, domem rodzinnym w zakresie oddziaływania wychowawczego na uczniów,
- dbanie o systematyczne uczęszczanie dzieci do szkoły,
- śledzenie postępów w nauce,
- organizowanie co najmniej jeden raz w półroczu zebrań z rodzicami uczniów danej klasy oraz kontaktowanie się z rodzicami w sprawach dotyczących dziecka, gdy zachodzi taka potrzeba,
- zawiadamianie o przewidywanych okresowych i rocznych ocenach z zachowania
i przedmiotów zgodnie z ustalonymi terminami, - koordynowanie zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych i rewalidacyjnych podejmowanych przez nauczycieli uczących w klasie powierzonej jego opiece.
- Wychowawca klasy realizuje zadania wychowawcze na podstawie opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
- Wychowawca powinien, w miarę możliwości, prowadzić powierzoną mu klasę przez cały etap edukacyjny, aż do jego ukończenia.
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne, opinie itp.).
§ 25
Pracownicy niepedagogiczni
- Szkoła zatrudnia pracowników:
- pedagogicznych: nauczycieli, psychologa, pedagoga, logopedę i nauczyciela biblioteki,
- obsługi: pomoc nauczyciela, woźny, sprzątaczka.
- Do prac administracyjnych i gospodarczych szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych: pomoc nauczyciela, woźnych i sprzątaczki. Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni są zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
§ 26
Koordynator do spraw bezpieczeństwa
- Koordynatorem do spraw bezpieczeństwa może być:
- nauczyciel,
- inny pracownik szkoły, który posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy w szkole oraz chęć podnoszenia w tym zakresie swojej wiedzy. - Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa należy:
- szerzenie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców, - analiza stanu bezpieczeństwa w szkole i sporządzanie w tym zakresie raportu
z wnioskami oraz zaleceniami i przedstawianie go radzie pedagogicznej dwa razy w roku lub częściej, o ile zachodzi potrzeba, - opracowanie procedur bezpieczeństwa w szkole w stanach zagrożenia i dbanie
o ich przestrzeganie, - prowadzenie dokumentacji pracy koordynatora.
Rozdział 6
§ 27
Prawa i obowiązki uczniów
- Uczniowie szkoły mają prawo do szczególnie troskliwej opieki wspomagającej ich rozwój psychofizyczny w ramach prowadzonej przez szkołę planowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej.
- W szczególności uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego programu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
- uzyskania dodatkowej pomocy, jeżeli napotkał trudności w nauce, przez udział
w zajęciach rewalidacyjnych, - opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowań, brania udziału w imprezach organizowanych na terenie szkoły i poza nią dostępnych dla określonych grup wiekowych,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny według ustalonych sposobów kontroli postępu w nauce, zgodnie ze szkolnym systemem oceniania,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się
w organizacjach działających w szkole, - korzystania z pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoły.
- W przypadku naruszenia praw ucznia, może on złożyć skargę:
- do wychowawcy klasy (gdy sprawa dotyczy uczniów),
- do dyrektora (gdy sprawa dotyczy nauczycieli).
- Skarga powinna być rozpatrzona i rozstrzygnięta w ciągu 3 dni. Decyzja wychowawcy klasy lub dyrektora jest ostateczna.
- Uczeń ma obowiązek:
- dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje,
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom szkoły, kolegom, powinien szanować samego siebie,
- przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły,
- stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy i brutalności,
- dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów,
- przestrzegać zasad higieny osobistej,
- dbać o schludny i estetyczny ubioru, stosowny do okoliczności,
- przestrzegać ustaleń władz szkolnych i wszelkich przepisów wydanych przez inne władze państwowe.
- System kar i nagród. Uczeń szkoły może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
- rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
- wzorową postawę,
- dzielność i odwagę.
- Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Szkoła nie stosuje kar cielesnych.
- Uczniowi może być udzielona kara, w szczególności za:
- stosowanie przemocy wobec uczniów lub pracowników szkoły,
- dokonanie uszkodzeń sprzętu szkolnego,
- dokonanie kradzieży,
- spożywanie alkoholu i innych środków odurzających,
- wulgarne odnoszenie się do pracowników szkoły.
- O udzieleniu kary decyduje wychowawca klasy, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna.
- Kara może być udzielona w formie:
- upomnienia wychowawcy,
- upomnienia dyrektora szkoły,
- nagany,
- obniżenia oceny z zachowania o jeden stopień,
- zakazu reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- zawieszenia w prawach ucznia,
- skreślenia z listy uczniów z jednoczesnym przeniesieniem do innej szkoły
- w przypadku prawomocnego stwierdzenia popełnienia czynu karalnego (kradzież, rozbój).
- Od każdej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem wychowawcy klasy lub Samorządu Uczniowskiego do dyrektora szkoły w terminie 2 dni. Dyrektor po zasięgnięciu opinii wychowawcy podejmuje ostateczną decyzję.
- Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły, gdy ten:
- umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
- dopuszcza się kradzieży,
- wchodzi w konflikty z prawem,
- demoralizuje innych uczniów,
- permanentnie naruszanie postanowienia Statutu.
- Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły. Dotyczy to uczniów do ukończenia 18 roku życia.
- Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz urządzeń odtwarzających
i nagrywających obraz i dźwięk:
- na terenie szkoły poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon komórkowy może być używany tylko w trybie „milczy”,
- obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć edukacyjnych (telefon powinien być wyłączony i schowany),
- zabrania się nagrywania dźwięku i obrazu za pomocą telefonów komórkowych
i innych urządzeń odtwarzających i nagrywających obraz i dźwięk,
- Zaginięcie lub kradzież telefonu komórkowego należy niezwłocznie zgłosić nauczycielom, pedagogowi lub dyrektorowi szkoły. Fakt zaginięcia lub kradzieży należy zgłosić policji. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zagubione telefony i inne urządzenia.
- Naruszenie zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń powoduje zabranie ich do „depozytu” przez nauczyciela, pedagoga lub dyrektora; telefon może być zwrócony rodzicowi lub prawnemu opiekunowi ucznia.
- Naruszanie powyższych zasad skutkuje obniżeniem oceny zachowania.
- W szkole obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów oraz spożywania substancji psychoaktywnych (alkohol, dopalacze, narkotyki, kleje i inne). Dotyczy on tradycyjnych papierosów oraz e-papierosów. Uczeń nie może spożywać takich substancji oraz wnosić ich na teren szkoły. Zakaz obejmuje także przychodzenie do szkoły pod wpływem tych substancji. Procedury postępowania w przypadku spożywania ucznia takich substancji oraz przyniesienie ich do szkoły, określa szczegółowy regulamin.
- W przypadku spożywania lub przynoszenia do szkoły alkoholu oraz substancji psychoaktywnych (narkotyki, kleje, leki itp.) oraz podejrzenia bycia pod ich wpływem, pedagog lub inna osoba upoważniona (dyrektor szkoły, psycholog) każdorazowo informuje o tym fakcie rodziców oraz policję.
Rozdział 7
§ 28
Ceremoniał szkolny
- Szkoła posiada opracowany ceremoniał szkolny.
- Ceremoniał szkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe
i indywidualne zachowanie się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach szkolnych. - Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości, głównego organizatora oraz specyfiki miejsca.
- Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
- Ceremoniał szkolny jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
- Szkoła posiada własny sztandar i hymn.
- Sztandar znajduje się w zamykanej gablocie w holu szkolnym i udostępniany jest na uroczystości szkolne:
- rozpoczęcie roku szkolnego,
- ślubowanie klas pierwszych,
- uroczystości patriotyczne,
- zakończenie roku szkolnego.
- Poczet sztandarowy wybierany jest spośród uczniów klas ósmych na każdy rok szkolny.
- Poczet sztandarowy składa się z pocztu głównego i zastępczego po trzy osoby
w każdym. - Uczestnictwo w poczcie sztandarowym jest zaszczytem, dlatego w jego skład wchodzą uczniowie o wzorowej postawie.
- Kandydatów do pocztu sztandarowego przedstawiają wychowawcy klas dyrektorowi szkoły na początku czerwca danego roku szkolnego.
- Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego klas ósmych następuje uroczyste przekazanie pocztu sztandarowego następcom.
- Uczestnicząc w poczcie sztandarowym, uczniowie powinni być ubrani odświętnie:
- uczeń – biała koszula, ciemne spodnie,
- uczennice – białe bluzki, ciemne spódnice.
- Insygnia pocztu sztandarowego:
- biało-czerwone szarfy, obszyte białymi frędzlami na początku i na końcu ich najkrótszych brzegów,
- białe rękawiczki.
- Hymn państwowy oraz hymn szkoły są wykonywane jest na uroczystościach, na których występuje poczet sztandarowy.
- Uroczystości prowadzi dyrektor szkoły.
- Prowadzenie uroczystości można powierzyć nauczycielom.
§ 29
Schemat uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego:
- wejście dyrektora szkoły i zaproszonych gości na akademię,
- wprowadzenie pocztu sztandarowego i odśpiewanie hymnu: na komendę prowadzącego „Proszę o powstanie” uczestnicy powstają z miejsc i przyjmują postawę zasadniczą, poczet sztandarowy wchodzi na salę, po zatrzymaniu pocztu sztandarowego
w ustalonym miejscu prowadzący daje komendę: „Do hymnu”, po czym następuje odśpiewanie hymnu Rzeczypospolitej Polskiej, po odśpiewaniu hymnu prowadzący wydaje komendę: „Po hymnie” i „Proszę usiąść”. - przemówienie dyrektora szkoły,
- przemówienie zaproszonych gości,
- wyprowadzenie pocztu sztandarowego: na komendę prowadzącego „Proszę o powstanie” uczestnicy powstają z miejsc i na słowa: „Baczność – sztandar Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 im. Janusza Kusocińskiego wyprowadzić” przyjmują postawę zasadniczą, poczet sztandarowy wychodzi z sali, po czym następuje komenda: „Spocznij” i „Proszę usiąść”,
- część artystyczna,
- pożegnanie, zakończenie uroczystości,
- po wyjściu gości wychodzą uczniowie pod opieką nauczycieli.
Rozdział 8
Dokumentacja Szkoły Podstawowej nr 14 Specjalnej
§ 30
1. Szkoła prowadzi następującą dokumentację
- księgę uczniów,
- dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć,
- arkusze ocen,
- księgi ocen,
- księgę ewidencji wydanych świadectw ukończenia szkoły,
- protokoły kwalifikacyjne na zajęcia rewalidacyjne,
- protokoły egzaminów klasyfikacyjnych,
- protokolarz Rady Pedagogicznej.
2. Dokumentacja prowadzona jest zgodnie z przepisami oświatowymi.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 31
- Regulaminy wewnętrzne określające działalność organów Szkoły nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
- Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z odrębnymi przepisami. - Szkoła posiada monitoring wizyjny.
§ 32
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Szkoły oraz jego zmiany.
- Zmiany w statucie zapadają w obecności co najmniej połowy członków Rady Pedagogicznej, zwykłą większością w głosowaniu jawnym.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.