Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
- Branżową Szkołę I stopnia Nr 14 Specjalną w Gnieźnie jest szkołą publiczną.
- Branżowa Szkoła I stopnia Nr 14 Specjalna w Gnieźnie wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego Nr 2 im. Janusza Kusocińskiego w Gnieźnie.
- Szkoła ma siedzibę w Gnieźnie przy ul. Powstańców Wlkp. 16.
- Branżowa Szkoła I stopnia Nr 14 Specjalna w Gnieźnie jest przeznaczona dla młodzieży:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Gnieźnieński z siedzibą w Gnieźnie przy ul. Jana Pawła II 9/10.
- Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
- Szkoła działa na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 ze zm.) oraz innych obowiązujących przepisów prawa.
- Szkoła kształci w zawodach:
- krawiec,
- kucharz,
- stolarz,
- ślusarz,
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,
- innych według potrzeb.
§ 2
1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
- Dyrektorze – należy to rozumieć dyrektora Branżowej Szkoły I stopnia Nr 14 Specjalnej w Gnieźnie,
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych Branżowej Szkoły I stopnia Nr 14 Specjalnej w Gnieźnie,
- wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono pod szczególną opiekę oddział szkoły,
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców bądź prawnych opiekunów uczniów Branżowej Szkoły I stopnia Nr 14 Specjalnej w Gnieźnie,
- uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Branżowej Szkoły I stopnia Nr 14 Specjalnej w Gnieźnie,
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Powiat Gnieźnieński,
- kuratorze oświaty (organie sprawującym nadzór pedagogiczny) – należy przez to rozumieć Wielkopolskiego Kuratora Oświaty,
- szkole – należy przez to rozumieć Branżową Szkołę I stopnia Nr 14 Specjalną w Gnieźnie,
- ośrodku – należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 w Gnieźnie,
Rozdział II Cele i zadania szkoły
§ 3
- Proces dydaktyczny w Szkole odbywa się zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej o ramowych planach nauczania.
- Nauka w Szkole trwa trzy lata.
- Praktyczna nauka zawodu jest prowadzona poza Szkołą na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczniem a daną jednostką.
- Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, zwany dalej „egzaminem zawodowym” z zakresu danej kwalifikacji, wyodrębniono w zawodzie przeprowadzany jest dla uczniów i absolwentów Szkoły.
- Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie.
- Absolwenci Szkoły uzyskują świadectwo ukończenia szkoły, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego określają odrębne przepisy.
- Szkoła może wprowadzić nowe kierunki kształcenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Organizację praktycznej nauki zawodu określają odrębne przepisy.
- Praktyczna nauka zawodu jest prowadzona poza szkołą na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczniem a daną jednostką.
- Kształcenie w szkole ma na celu:
- wychowanie i kształcenie przygotowujące do dalszej nauki, pracy i życia w społeczeństwie, a także umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Umożliwia uczniom osiągnięcie rozwoju w dostępnym dla nich zakresie, za pomocą specjalnych metod.
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
- ukazywanie wartości wiedzy, jako podstawy do rozwoju umiejętności
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji,
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
- zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
- Do zadań szkoły należy:
- udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- zapewnianie możliwość nauki religii oraz etyki,
- zapewnienie opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie,
- umożliwienie rozwijania umiejętności i zainteresowań ucznia,
- zapewnienie prawidłowej organizacji nauki i odpoczynku dla uzyskania ciągłości procesów edukacyjnych,
- planowa i prawidłowa realizacja programu nauczania,
- zapewnienie dostępu do wartościowych źródeł informacji i nowoczesnych technologii.
§ 4
- Szkoła realizuje cele i zadania, o których mowa w § 3, poprzez:
- Realizację zadań wychowawczo-profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego – profilaktycznego.
- współdziałanie z uczniem w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych poprzez udzielanie porad, przeprowadzanie konsultacji, organizowanie warsztatów i szkoleń,
- realizację obowiązków wynikających z przepisów prawa z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielana uczniowi w szkole, poprzez rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą,
- umożliwianie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
- umożliwianie uczniom korzystania z:
- sal lekcyjnych,
- biblioteki,
- świetlicy,
- stołówki,
- internatu.
- Przy realizacji zadań szkoła uwzględnia następujące zasady bezpieczeństwa:
- za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych i innych zajęć odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia,
- nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez opieki w czasie zajęć w salach lekcyjnych,
- podczas przerwy stałą opiekę nad uczniami zapewniają nauczyciele dyżurujący.
- Uczniowie mogą otrzymać pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć specjalistycznych:
- logopedycznych,
- gimnastyki korekcyjnej,
- dydaktyczno – wyrównawcze,
- korekcyjno – kompensacyjne,
- socjoterapeutycznych.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom w formie porad, konsultacji, organizuje spotkania z pedagogiem, psychologiem, logopedą, pracownikami Policji i Sądu Rodzinnego.
- Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wnioski do dalszej pracy z uczniem zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 5
- Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami oraz innymi organizacjami w zakresie organizowania działalności innowacyjnej, poprzez przyjmowanie propozycji prowadzenia działalności innowacyjnej. Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej określają odrębne przepisy.
Rozdział III Organy Szkoły
§ 6
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Samorząd Uczniowski,
- Rada Rodziców.
- Branżowa Szkoła I stopnia Nr 14 Specjalna posiada wspólne organy powołane i funkcjonujące w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego Nr 2:
- Dyrektor Ośrodka,
- Rada Pedagogiczna.
- Dyrektorem Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej Nr 14 jest Dyrektor Ośrodka.
- Szkołą kieruje wicedyrektor Ośrodka do spraw Branżowej Szkoły I stopnia Nr 14 Specjalnej.
- Branżowa Szkoła I stopnia Nr 14 Specjalna posiadają Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski wspólnie z Szkołą Specjalną Przysposabiającą do Pracy.
§ 7
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Dyrektor Szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny i przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski, z nadzoru i informacji o działalności Szkoły,
- przewodniczy Rady Pedagogicznej, przygotowuje i prowadza jej posiedzenie, przestrzega realizacji uchwał Rady Pedagogicznej Szkoły, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej i powiadamia o tym organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący,
- opracowuje arkusz organizacyjny,
- dba o powierzone mienie, przestrzeganie przepisów bhp o ochronie przeciwpożarowej i przepisów sanitarnych,
- dokonuje oceny nauczycieli i wychowanków, wydaje opinie o wszystkich pracownikach Szkoły,
- kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego,
- wydaje decyzje administracyjne o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego,
- rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami,
- przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec wychowanków,
- podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych w internacie z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,
- zatwierdza szkolny zestaw programów nauczania,
- prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami,
- określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
- ustala plany urlopów dla pracowników z wyjątkiem nauczycieli, których wymiar i termin wykorzystania urlopu określa Karta Nauczyciela,
- organizuje okresową inwentaryzację majątku Szkoły,
- ustala regulaminy wewnętrzne,
- współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, związkami zawodowymi działającymi w placówce, wykonuje inne zadania i obowiązki wynikające z przepisów szczególnych.
- Zadaniem Dyrektora jest przekonywanie uczniów do idei wolontariatu, w szczególności poprzez przekazywanie przez wychowawców informacji dotyczących zasad i celów jego organizowania.
Rozdział IVRada Pedagogiczna
§ 8
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego,
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Szkoły, organu prowadzącego szkołę, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Rada pedagogiczna przyjmuje regulamin swojej działalności.
- Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej obejmują w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- przygotowanie projektu statutu Szkoły i jego zmian oraz przedstawianie ich do uchwalenia Radzie Rodziców.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
- projekt planu finansowego Szkoły,
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rozdział VSamorząd Uczniowski
§ 9
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
- Uczniowie działający na rzecz wolontariatu realizują te zadania w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych.
- Uczniowie w ramach wolontariatu mogą podejmować różne rodzaje działań zgodnie z potrzebami i możliwościami.
- Samorząd Uczniowski może gromadzić środki finansowe pochodzące ze składek, dotacji, darowizn oraz zapracowanych przez zespoły klasowe.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
Rozdział VIRada Rodziców
§ 10
- W Szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Regulamin, o którym mowa w ust. 3, określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców,
- tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych, do Rady Rodziców,
- zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego Szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
- Rada Rodziców pozyskuje środki finansowe i pomoc materialną w celu wsparcia działalności Szkoły.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo – profilaktycznego Szkoły, program ten ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
Rozdział VII Zasady współpracy między organami szkoły oraz sposób rozstrzygania sporów między nimi
§ 11
- Organy Szkoły współpracują z sobą w celu prawidłowego wykonywania udzielonych im kompetencji oraz stworzenia prawidłowych warunków do funkcjonowania Szkoły oraz nauki uczniów, przepływu informacji i podejmowania decyzji.
- Do rozstrzygania sporów między organami Dyrektor Szkoły powołuje komisję.
- W skład komisji wchodzi po jednym przedstawicielu każdego organu.
- Czas pracy komisji określa się na maksymalnie 14 dni.
- Decyzje komisji są wiążące dla stron sporu, jeżeli w pracach komisji uczestniczyło co najmniej 2/3 członków.
Rozdział VIII Organizacja Szkoły
§ 12
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły sporządzony przez Dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Zasady sporządzania i opiniowania arkusza organizacji oraz jego niezbędne elementy określają odrębne przepisy.
§ 13
- Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych.
- Szkoła organizuje praktyczną naukę zawodu dla uczniów na podstawie odrębnych przepisów.
- Godzina praktycznej nauki zawodu trwa 60 minut.
- Zajęcia praktyczne mogą odbywać się u pracodawców na podstawie:
- umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, zawartej pomiędzy młodocianym a pracodawcą,
- umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej pomiędzy Dyrektorem Szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.
- Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.
- Zajęcia praktyczne organizuje się w czasie trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Każdy oddział Szkoły Dyrektor powierza opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanym wychowawcą klasy.
- W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i opiekuńczej wychowawca powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
§ 14
- Uczniowie mogą korzystać ze stołówki Ośrodka.
- Warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
Rozdział IX Zasady oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.
§ 15
- Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określa załącznik nr 1 do statutu. Zmiana zasad wymaga uchwały rady pedagogicznej.
Rozdział X Oceny z zajęć edukacyjnych
§ 16
- Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określa wewnątrzszkolny system oceniania, który zawiera:
- zasady sprawdzania postępów uczniów,
- zasady organizowania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego,
- zasady określające terminy i formę przekazywania uczniom i rodzicom informacji o postępach w nauce,
- zasady oceniania zachowania.
- Ocenianie bieżące z przedmiotów stosuje się według powyższej skali ocen, przy czym w ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowania znaków „+” i „–„.
Rozdział XI Ocena zachowania
§ 17
- Oceny zachowania śródroczne i końcowo roczne ustala się w stopniach:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
Rozdział XII Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
§ 18
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- W szkole obowiązuje klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna według następującej skali:
- celujący – 6
- bardzo dobry – 5
- dobry – 4
- dostateczny – 3
- dopuszczający – 2
- niedostateczny – 1
- Uczniowie i rodzice informowani są o planowanych ocenach niedostatecznych oraz nieklasyfikowaniu co najmniej miesiąc przed planowaną klasyfikacją półroczną
i końcoworoczną.
Rozdział XIII Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
§ 19
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej mogą zwrócić się do dyrektora z pisemnym i umotywowanym wnioskiem o podwyższenie przewidywanej oceny z zajęć edukacyjnych lub zachowania.
- Dla uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych Dyrektor szkoły powołuje komisję w celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego.
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzamin, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Komisja, o której mowa w ust. 2, ustala ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych.
- Wniosek o podwyższenie przewidywanej oceny klasyfikacyjnej zachowania dyrektor szkoły przedstawia na zebraniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy może zdecydować o podwyższeniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Rozdział XIV Formy pomocy uczniom oraz organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami oraz poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w zakresie nauczania, profilaktyki i wychowania
§ 20
- Szkoła udziela pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej.
- Formą pomocy uczniom jest w szczególności organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, rozwijających uzdolnienia oraz specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
- Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w szczególności poprzez uzyskiwanie pomocy w diagnozowaniu i rozwijaniu możliwości oraz mocnych i słabych stron uczniów. Działanie poradni ma na celu wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji Szkoły.
- Szkoła utrzymuje stały kontakt z rodzicami, przekazując im informacje dotyczące nauczania i wychowania.
- Wychowawcy organizują spotkania z rodzicami według ustalonego wcześniej planu oraz spotkania indywidualne, gdy zachodzi taka potrzeba.
Rozdział XV Świetlica
§ 21
- W Szkole działa świetlica szkolna. Liczba uczniów w grupie odpowiada liczbie uczniów w oddziale.
- Do świetlicy przyjmuje się uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
- czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,
- organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
- Świetlica otwarta jest pięć dni w tygodniu, w godzinach od 7 do 16.
- Uczniowie przebywają w świetlicy na podstawie wypełnionej wcześniej przez rodziców deklaracji.
- Dla uczniów przebywających w świetlicy zapewniona jest opieka wychowawcza, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki.
- Do zadań nauczyciela świetlicy należy:
- udzielenie pomocy w nauce,
- organizowanie zabaw, gier w pomieszczeniu i na wolnym powietrzu,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, pedagogiem szkolnym i wychowawcą klasy,
- kształtowanie zasad bezpieczeństwa i higieny,
- rozwijanie zainteresowań uczniów.
Rozdział XVI Biblioteka szkolna
§ 22
- W Szkole działa biblioteka, z której mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy Szkoły po wypełnieniu karty bibliotecznej.
- Biblioteka otwarta jest przez pięć dni w tygodniu, w godzinach pracy Szkoły.
- W pomieszczeniu biblioteki udostępnia się korzystanie z prasy i Internetu.
- Nauczyciel bibliotekarz:
- gromadzi, opracowuje, przechowuje i ochrania oraz ewidencjonuje materiały biblioteczne,
- przygotowuje roczny plan działalności biblioteki,
- ustala stan majątkowy biblioteki,
- opracowuje listę wydatków na rok kalendarzowy,
- przygotowuje sprawozdania z pracy biblioteki,
- prowadzi dokumentację pracy biblioteki, dba o ład i porządek w bibliotece,
- udziela porad w wyborze książek,
- prowadzi zajęcia zachęcające do korzystania z biblioteki i czytania książek,
- tworzy przyjazne warunki umożliwiające korzystanie z zasobów biblioteki.
- Biblioteka bierze udział w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych Szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, innymi bibliotekami.
Rozdział XVII Zadania, prawa i obowiązki nauczyciela
§ 23
- Nauczyciel szkoły organizuje proces dydaktyczno-wychowawczy w zakresie powierzonego przedmiotu i jest odpowiedzialny za jego przebieg, poziom i wyniki oraz bezpieczeństwo ucznia.
- Do obowiązków nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów
w szkole i placówce należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły i placówki; - podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo
w życiu szkoły lub placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. - Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w szkole
i w placówce prowadzą w szczególności: - obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznawanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,
- szczególnych uzdolnień;
- doradztwo edukacyjno – zawodowe.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym tworzą zespół, którego zadaniem jest:
- ustalenie zestawu programów dla danego oddziału,
- jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
- współpraca w realizacji zestawu programów i planu wychowawczego oddziału.
- Nauczyciele mogą tworzyć następujące zespoły przedmiotowe:
- edukacji wczesnoszkolnej,
- humanistyczny,
- matematyczny,
- techniczny,
- i inne.
- Do zadań zespołu należy:
- wybór programów nauczania i współdziałania w ich realizacji,
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
- współdziałanie w opracowaniu kryteriów oceniania uczniów i stymulowania ich rozwoju.
- W szkole są tworzone zespoły wychowawcze na poszczególnych etapach kształcenia.
- Zadania w/w zespołów:
- zbierają się co najmniej 1 raz w półroczu z udziałem pedagoga i psychologa,
- analiza sytuacji wychowawczej i realizacji treści wychowawczych określonych
w programie wychowawczym.
§ 24
- Nauczyciel ma prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci,
- wolności wypowiedzi nienaruszającej dóbr innych osób,
- jawnej i uzasadnionej oceny jego pracy,
- rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- wynagrodzenia za swoją pracę,
- urlopu wypoczynkowego,
- dodatku za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach.
§ 25
- Nauczyciel zobowiązany jest:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, - wspierać każdego ucznia w jego rozwoju,
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
- kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka, - dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie
z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów, - traktować uczniów z szacunkiem,
- dbać o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć na terenie szkoły, jak i poza nim,
- planować swoją pracę zgodnie z przyjętym programem nauczania,
- pogłębiać swoją wiedzę i kwalifikacje poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach, studiach podyplomowych,
- wykorzystywać różne metody nauczania.
Rozdział XVIII Zadania wychowawcy
§ 26
- Do zadań wychowawców klas należy:
- zapoznanie się z dokumentacją ucznia, jego warunkami rodzinnymi i stanem zdrowotnym,
- systematyczne konsultowanie się z psychologiem, pedagogiem, rodzicami (opiekunami), wychowawcami internatu, w celu dokładnego poznania psychologicznego rozwoju uczniów,
- współdziałanie z wychowawcami internatu, domem rodzinnym w zakresie oddziaływania wychowawczego na uczniów,
- dbanie o systematyczne uczęszczanie dzieci do szkoły,
- śledzenie postępów w nauce,
- organizowanie co najmniej 1 raz w półroczu zebrań z rodzicami uczniów danej klasy oraz kontaktowanie się z rodzicami w sprawach dotyczących dziecka, gdy zachodzi taka potrzeba,
- zawiadamianie o przewidywanych okresowych i rocznych ocenach z zachowania
i przedmiotów zgodnie z ustalonymi terminami, - koordynowanie zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych i rewalidacyjnych podejmowanych przez nauczycieli uczących w klasie powierzonej jego opiece.
- Wychowawca klasy realizuje zadania wychowawcze na podstawie opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
- Wychowawca powinien, w miarę możliwości, prowadzić powierzoną mu klasę przez cały etap edukacyjny, aż do jego ukończenia.
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno – wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne, opinie itp.).
Rozdział XIX Pracownicy niepedagogiczni
§ 27
- Szkoła zatrudnia pracowników:
- pedagogicznych: nauczycieli, psychologa, pedagoga, logopedę i nauczyciela biblioteki,
- obsługi: pomoc nauczyciela, woźny, sprzątaczka.
- Do prac administracyjnych i gospodarczych szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych: pomoc nauczyciela, woźnych i sprzątaczki. Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni są zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
§ 28
- Koordynatorem do spraw bezpieczeństwa może być:
- nauczyciel,
- inny pracownik szkoły, który posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy w szkole oraz chęć podnoszenia w tym zakresie swojej wiedzy. - Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa należy:
- szerzenie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców, - analiza stanu bezpieczeństwa w szkole i sporządzanie w tym zakresie raportu
z wnioskami oraz zaleceniami i przedstawianie go radzie pedagogicznej dwa razy w roku lub częściej, o ile zachodzi potrzeba, - opracowanie procedur bezpieczeństwa w szkole w stanach zagrożenia i dbanie
o ich przestrzeganie, - prowadzenie dokumentacji pracy koordynatora.
Rozdział XX Prawa i obowiązki uczniów
§ 29
- Uczniowie szkoły mają prawo do szczególnie troskliwej opieki wspomagającej ich rozwój psychofizyczny w ramach prowadzonej przez szkołę planowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej.
- W szczególności uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego programu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
- uzyskania dodatkowej pomocy, jeżeli napotkał trudności w nauce, przez udział
w zajęciach rewalidacyjnych, - opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowań, brania udziału w imprezach organizowanych na terenie szkoły i poza nią dostępnych dla określonych grup wiekowych,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny według ustalonych sposobów kontroli postępu w nauce, zgodnie ze szkolnym systemem oceniania,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się
w organizacjach działających w szkole, - korzystania z pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoły.
- W przypadku naruszenia praw ucznia, może on złożyć skargę:
- do wychowawcy klasy (gdy sprawa dotyczy uczniów),
- do dyrektora (gdy sprawa dotyczy nauczycieli).
- Skarga powinna być rozpatrzona i rozstrzygnięta w ciągu 3 dni. Decyzja wychowawcy klasy lub dyrektora jest ostateczna.
- Uczeń ma obowiązek:
- dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje,
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom szkoły, kolegom, powinien szanować samego siebie,
- przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły,
- stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy i brutalności,
- dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów,
- przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru,
- przestrzegać ustaleń władz szkolnych i wszelkich przepisów wydanych przez inne władze państwowe.
Rozdział XXI Nagrody i kary
§ 30
- System kar i nagród. Uczeń szkoły może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
- rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
- wzorową postawę,
- dzielność i odwagę.
- Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Szkoła nie stosuje kar cielesnych.
- Uczniowi może być udzielona kara, w szczególności za:
- stosowanie przemocy wobec uczniów lub pracowników szkoły,
- dokonanie uszkodzeń sprzętu szkolnego,
- dokonanie kradzieży,
- spożywanie alkoholu i innych środków odurzających,
- wulgarne odnoszenie się do pracowników szkoły.
- O udzieleniu kary decyduje wychowawca klasy, dyrektor szkoły, rada pedagogiczna.
- Kara może być udzielona w formie:
- upomnienia wychowawcy,
- upomnienia dyrektora szkoły,
- nagany,
- obniżenia oceny z zachowania o jeden stopień,
- zakazu reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- zawieszenia w prawach ucznia,
- skreślenia z listy uczniów z jednoczesnym przeniesieniem do innej szkoły
- w przypadku prawomocnego stwierdzenia popełnienia czynu karalnego (kradzież, rozbój).
- Od każdej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem wychowawcy klasy lub Samorządu Uczniowskiego do dyrektora szkoły w terminie 2 dni. Dyrektor po zasięgnięciu opinii wychowawcy podejmuje ostateczną decyzję.
- Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły, gdy ten:
- umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
- dopuszcza się kradzieży,
- wchodzi w konflikty z prawem,
- demoralizuje innych uczniów,
- permanentnie naruszanie postanowienia Statutu.
- Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły. Dotyczy to uczniów do ukończenia 18 roku życia.
- Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz urządzeń odtwarzających
i nagrywających obraz i dźwięk:
- na terenie szkoły poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon komórkowy może być używany tylko w trybie „milczy”,
- obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć edukacyjnych (telefon powinien być wyłączony i schowany),
- zabrania się nagrywania dźwięku i obrazu za pomocą telefonów komórkowych
i innych urządzeń odtwarzających i nagrywających obraz i dźwięk,
- Zaginięcie lub kradzież telefonu komórkowego należy niezwłocznie zgłosić nauczycielom, pedagogowi lub dyrektorowi szkoły. Fakt zaginięcia lub kradzieży należy zgłosić policji. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zagubione telefony i inne urządzenia.
- Naruszenie zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń powoduje zabranie ich do „depozytu” przez nauczyciela, pedagoga lub dyrektora; telefon może być zwrócony rodzicowi lub prawnemu opiekunowi ucznia.
- Naruszanie powyższych zasad skutkuje obniżeniem oceny zachowania.
- W szkole obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów oraz spożywania substancji psychoaktywnych (alkohol, dopalacze, narkotyki, kleje i inne). Dotyczy on tradycyjnych papierosów oraz e-papierosów. Uczeń nie może spożywać takich substancji oraz wnosić ich na teren szkoły. Zakaz obejmuje także przychodzenie do szkoły pod wpływem tych substancji. Procedury postępowania w przypadku spożywania ucznia takich substancji oraz przyniesienie ich do szkoły, określa szczegółowy regulamin.
- W przypadku spożywania lub przynoszenia do szkoły alkoholu oraz substancji psychoaktywnych (narkotyki, kleje, leki itp.) oraz podejrzenia bycia pod ich wpływem, pedagog lub inna osoba upoważniona (dyrektor szkoły, psycholog) każdorazowo informuje o tym fakcie rodziców oraz policję.
Rozdział XXII Ceremoniał szkolny
§ 31
- Ceremoniał szkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach szkolnych.
- Ceremoniał szkolny jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
- Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości.
- Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez Dyrektora scenariuszem.
- Godło znajduje się każdej sali lekcyjnej,
- Hymn państwowy i hymn Ośrodka wykonywane są na uroczystościach szkolnych związanych z obchodami świąt państwowych.
- Uroczystości szkolne prowadzi Dyrektor lub wyznaczony przez niego nauczyciel.
Rozdział XXIII Postanowienia końcowe
§ 32
- Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści: Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 in. Janusza Kusocińskiego ul. Powstańców Wlkp. 16 62-200 Gniezno Branżowa Szkoła I stopnia Nr 14 Specjalna.
- Na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie „specjalna”.
- W nazwie Szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej oraz na świadectwie pomija się określenie „specjalna”.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną, a w szczególności: arkusz organizacji Szkoły, księgę uczniów, dzienniki zajęć lekcyjnych, specjalistycznych i pozalekcyjnych, arkusze ocen, protokoły i uchwały Rady Pedagogicznej oraz w czasie trwania nauki orzeczeń, kart zdrowia i innych dokumentów wynikających z obowiązujących przepisów.
- Szkoła posiada monitoring wizyjny.
- Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.
- Statut jest udostępniony w pokoju nauczycielskim.